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  • Foto de Mark Lyndersay


    Bruce Paddington: "El cine caribeño necesita un espacio independiente"
    Por Texto en español e inglés


    Bruce Paddington, fundador y director saliente de Festival  de Cine de Trinidad y Tobago (TTFF) declaró que "El cine caribeño necesita de un espacio independiente donde se pueda proyectar de manera continua".
    El también cineasta hizo estas declaraciones en el estreno del largometraje Queen of Soca en la Academia Nacional de Artes Escénicas de la capital trinitense, Puerto España, durante la celebración de la recién concluida 14 edición del TTFF Carifesta 2019.

    Recordó haber ido al primer cine de ese país, el London Electric Cinema en Woodbrook, y afirmó que en la década de 1970 Trinidad y Tobago tenía más de 70 salas de cine independientes. Afirmó que ahora el país lo que tiene es multicines, mientras que los cines antiguos como Deluxe, Strand y Globe están abandonados y los cineastas tienen que esperar a que un festival de cine exhiba sus películas para que sus películas.

    "Algo no está bien aqui."

    Paddington dijo que algunas películas locales han funcionado muy bien, como I Am Santana y Green Days by the River. Los multicines exhiben las películas nacionales, explicó, solo si tienen una audiencia muy alta. Sin embargo, una vez que los números de audiencia son demasiado bajos, "tu película queda fuera del juego”.

    "La mayoría de la gente en el Caribe nunca ha visto una película caribeña o una película de su propio país. ¿Qué pasa con las películas dedicadas a un público especializado o artístico? Necesitamos un espacio, un espacio independiente, donde las películas caribeñas se puedan proyectar de manera sistemática".

    Agregó que después de 14 años, el TTFF todavía necesita un hogar.
    El cineasta se refirió al ejemplo del director musical e ícono de la cultura Pat Bishop. En lugar de quejarnos de lo que no existe, deberíamos luchar por hacerlo realidad;  y agregó que el equipo detrás del TTFF ha estado trabajando con pasión, visión y determinación. Afirmó también que por fin Trinidad y Tobago ha estado exhibiendo películas caribeñas y nacionales, pagando por ellas a través de un acuerdo con Filmmakers Collaborative de FILMCO de TT.

    Paddington dijo que FilmTT también tiene un plan estratégico, pero que la comunidad cinematográfica debería tener la oportunidad de conocerlo y participar más en esta empresa. Añadió que FilmTT estaba desarrollando infraestructura para la industria audiovisual y que existe un reconocimiento de la misma por parte del Ministerio de Cultura.

    Justo antes de esas declaraciones, el ministro de Cultura, Dr. Nyan Gadsby-Dolly, había anunciado que se continuaría con la beca Take One para largometrajes nacionales, que proporciona un capital inicial de $ 250,000 a tres directores debutantes en el largometraje.

    Las películas que se beneficiaron de la subvención, una iniciativa del Ministerio en conjunto con New World Film Center, fueron Queen of Soca, She Paradise y Grace and Saleem.

    Paddington dijo que la subvención debe continuar y que el país necesita invertir en películas. Por su parte la ministra de Cultura, Gadsby-Dolly, en su intervención, dijo que los sucesivos gobiernos habían identificado la película como un vehículo artístico a través del cual la economía de TT podría diversificarse.

    "En ese sentido, el Ministerio de Desarrollo Comunitario, Cultura y Artes consideró que la industria cinematográfica y la creatividad de nuestros jóvenes productores cinematográficos eran un elemento crítico de las artes para destacar y también para apoyar".

    Y agregó: "Les puedo asegurar que, con base en el éxito de este piloto, el Ministerio ... tomará las medidas necesarias para garantizar que este subsidio siga siendo un elemento básico de la comunidad cultural".

    Finalmente, declaró que, "desués de 14 años de existencia el TTFF  todavia necesita de un hogar".

    Bruce Paddington: Caribbean film needs independent space
    By Texto en español e inglés

    TT Film Festival (TTFF) founder and outgoing head Bruce Paddington said Caribbean film needs an independent space where it can be screened on an ongoing basis.

    He was speaking on Wednesday night at the premiere of the feature film Queen of Soca at the National Academy for the Performing Arts, Port of Spain, as part of the TTFF 2019 Carifesta edition.

    He recalled going to this country's first cinema, the London Electric Cinema in Woodbrook, and said in the 1970s TT had more than 70 standalone cinemas. He said now the country has multiplexes, while former cinemas like Deluxe, Strand and Globe stand forlorn and filmmakers have to wait for a film festival to have their movies shown.

    Paddington said some local films have done very well, including I Am Santana and Green Days by the River. Multiplexes will show local films, he said, but only if their audience numbers are high. However, once audience numbers are too low, "You are out.

    "Most people in the Caribbean have never seen a Caribbean film or local film. What about niche or artistic films? We need a space, an independent space, where Caribbean films can be screened on an ongoing basis."

    He said, as late music director and cultural icon Pat Bishop said, instead of complaining about what does not exist, one should make it happen, and added the TTFF team had been working with passion, vision and determination. He also said that at long last TTT has been showing Caribbean and local films and paying for them via a deal with the Filmmakers Collaborative of TT (FILMCO).

    Paddington said FilmTT also has a strategic plan, though he believes the film community should get a chance to see it and be more involved in the enterprise. He added that FilmTT was developing infrastructure for the industry and there is recognition from the culture ministry.

    Before he spoke, Culture Minister Dr Nyan Gadsby-Dolly had announced the Take One Feature Film Grant, which provides seed money of $250,000 to three first-time feature-film directors, would be continued.

    The films that benefited from the grant, an initiative of the ministry in association with New World Film Centre, were Queen of Soca, She Paradise and Grace and Saleem.

    Paddington said the grant needs to be continued and the country needs to invest in films. "Brand TT as the major film capital of the English-speaking Caribbean."

    Gadsby-Dolly, in her address, said successive governments had identified film as one artistic vehicle through which TT's economy could be diversified.

    "In that light the Ministry of Community Development, Culture and the Arts saw the film industry and the creativity of our young film producers as a critical element of the arts to be highlighted and also to be supported."

    She said in mid-2018 the Take One Feature Film Grant was conceptualised.

    "And I can assure you that, based on the success of this pilot, the ministry...will take the steps necessary to ensure this grant stays a staple of the cultural community."

    This story was originally published with the title "Paddington: C'bean film needs space to be screened regularly" and has been adjusted to include additional details. See original post below.

    TT Film Festival (TTFF) founder and outgoing head Bruce Paddington said Caribbean film needs an independent space where it can be screened on an ongoing basis.

    He was speaking on Wednesday night at the premiere of the feature film Queen of Soca at the National Academy for the Performing Arts, Port of Spain, as part of the TTFF 2019 Carifesta edition.

    He recalled going to this country's first cinema, the London Electric Cinema in Woodbrook, and said in the 1970s TT had more than 70 standalone cinemas. He said now the country has multiplexes, while former cinemas like Deluxe, Strand and Globe stand forlorn and filmmakers have to wait for a film festival to have their movies shown.

    Paddington said some local films have done very well, including I Am Santana and Green Days by the River. Multiplexes will show local films, he said, but only if their audience numbers are high. However, once audience numbers are too low, "You are out."

    "Most people in the Caribbean have never seen a Caribbean film or local film. What about niche or artistic films? We need a space, an independent space, where Caribbean films can be screened on an ongoing basis."

    He added that after 14 years the TTFF still needs a home.

    Resumen por: Fidel Jesús Quirós (traductor)

    (Fuente: newsday.co.tt)


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