De origen gallego, estudia Biología y obtuvo un Doctorado en Ciencias Naturales con el documental sobre apicultura La ciudad y el campo, de 1934. Después dirigió documentales didácticos como Felipe II y El Escorial y Santiago de Compostela, en apoyo a las asignaturas de Historia, Etnografía y Antropología. Su documental Galicia fue premiado en París, en 1937. Se enroló en la Guerra Civil de parte de la República, y por consiguiente tuvo que refugiarse en México.
En 1941 asumió la dirección de un noticiario, hasta 1953, cuando se asoció con el importante productor Manuel Barbachano Ponce en la realización de noticiarios y documentales. Participa en la asesoría y edición de la célebre Raíces, de Benito Alazraki, en 1953. Su primer largometraje fue la prestigiosa Torero, en 1956, una curiosa mezcla de documental y ficción que arrancó la admiración de muchos y sentó las bases para un nuevo cine mexicano.
Mucho después adaptó para la pantalla Pedro Páramo (1966), y en 1971 dirigía el Centro de Producción de Cortometrajes de los Estudios Churubusco.
Entre sus influencias, Velo reconoce las siguientes: "México es un país misterioso y mágico. Con buenos motivos para la fotografía, con sus magueyes y sus hombres con sombreros anchos, donde se quiere tanto al español, al republicano en especial. Me influenció mucho Eisenstein, quería filmar magueyes y a esos charros que traen sombrero ancho".
Filmografía 1956 Torero 1958 Chistelandia 1958 Nueva Chistelandia 1958 ¡Vuelve Chistelandia! 1966 Don Juan 67 1966 Pedro Páramo 1967 Cinco de chocolate y uno de fresa 1970 El medio pelo 1977 Alguien nos quiere matar
Carlos Velo (1909-1988 was from Galicia, Spain he studied biology and got a Doctor’s degree on Natural Sciences in 1934 with the documentary about apiculture La ciudad y el campo. Later, he directed didactical documentaries such as Felipe II y El Escorial and Santiago de Compostela, as educational support for the subjects history, ethnography and anthropology. His documentary Galicia was awarded in Paris in 1937. He took part in the Spanish Civil War, on the side of the Republic and therefore he had to seek refuge in Mexico.
In 1941, he became director of newsreels until 1953, when he associated himself with the important producer Manuel Barbachano Ponce in order to make newsreels and documentaries. He participates as advisor and editor in the celebrated series Raíces, by Benito Alazraki in 1953. His first feature film was the prestigious movie Torero (1956), an unusual mixture of documentary and fiction which was admired by many and laid the foundations for the New Mexican cinema. A long time later, he made the screen adaptation of Pedro Páramo (1966) and in 1971, he directed the Centre for the Production of Short Films of the Churubusco Studios (Centro de Producción de Cortometrajes de los Estudios Churubusco). Among the things that influencehis films he stated: "Mexico is a mysterious and magical country, with good subjects for photography, with its maguey and its men wearing broad-brimmed hats, where the Spanish are so beloved, especially the Republicans. I was deeply influenced by the Soviel filmmaker Sergei Eisenstein; I wanted to film magueys and those charros (cowboys) with broad-brimmed hats".
Films 1956 Torero 1958 Chistelandia 1958 Nueva Chistelandia 1958 ¡Vuelve Chistelandia! 1966 Don Juan 67 1966 Pedro Páramo 1967 Cinco de chocolate y uno de fresa 1970 El medio pelo 1977 Alguien nos quiere matar
References in the multimedia Torero, 1956, Direction Pedro Páramo, 1966, Direction