Cineasta que comenzó a trabajar en el medio cinematográfico a los 20 años, como asistente de dirección de Joaquim Pedro de Andrade, en O padre e a moça (1965). Al año siguiente, dirigió con Júlio Bressane el documental Bethãnia bem de perto.
Nacido en São Paulo en 1945, se mudó para Río de Janeiro hasta los años 60, donde asistió a un curso de cine promovido por la UNESCO, y en 1962 se graduó en Ciencias Políticas y Sociales, en la PUC.
Para Joaquim Pedro editó Macunaíma (1969), Os inconfidentes (1971) y Guerra conjugal (1974). Editó cuatro filmes de Glauber Rocha —Terra em transe (1966), O dragão da maldade contra o santo guerreiro (1969), Der leone have sept cabeças (1970) y Cabeças cortadas (1970)—, además de trabajar con otros directores de Cinema Novo, como Leon Hirszman —São Bernardo (1971) y Eles não usam black tie (1981).
En 1969 dirigió el corto documental Visão de Juazeiro y en 1976 realizó su primer largometraje, Lição de amor, inspirado en la figura de Mário de Andrade. Luego realizó la edición de diversos filmes de diferentes directores y estilos, desde Cabra marcada para morir (1984), de Eduardo Coutinho, hasta Dois perdidos numa noite suja (2002), de José Joffily.
En 1980 dirigió Ato de violência, basado en una historia real, y en 1984 O cavalinho azul, adaptación de la pieza infantil de Maria Clara Machado. A partir de la década del 90 le dio un nuevo aliento a su faceta de documentalista, con destaque para su trilogía histórica: 1930. Tempo de revolução (1990), 1932. A guerra civil (1993) y 1935. O assalto ao poder (2002). Editó, además, Achados e perdidos (2005), de José Joffily.
En 2005, volvió a la dirección para realizar, junto con Joffily, el documental Vocação do poder, filme sobre la campaña electoral de seis candidatos gobernadores de Río de Janeiro. En ese mismo año, lanzó el libro Adivinhadores de água, con crónicas y ensayos suyos sobre cine. En 2006 inició la preparación de Falo de coração, documental sobre formas alternativas de actuación política en la región del Nordeste.
Eduardo Escorel (1945-) was born in São Paulo, Brazil, but he moved to Río de Janeiro where he lived during the 1960´s; there he attended a Film course supported by UNESCO, and in 1962 he graduated in political sciences at the PUC. He began to work in the film industry at the age of twenty, as assistant director of Joaquin Pedro de Andrade in the film O padre e a moça (1965). The next year he co-directed with Júlio Bressane the documentary film Bethãnia bem de perto.
The filmmaker edited three films by Joaquin Pedro Macunaíma (1969), Os inconfidentes (1971) and Guerra conjugal (1974). He also edited four films by Glauber Rocha —Terra em transe (1966), O dragão da maldade contra o santo guerreiro (1969), Der leone have sept cabeças (1970) and Cabeças cortadas (1970)—, and also worked in films by other directors of the Cinema Novo, like Leon Hirszman´s São Bernardo (1971) and Eles não usam black tie (1981).
In 1969, he directed the documentary short film Visão de Juazeiro and in 1976 made his first feature film Lição de amor, inspired on the figure of Mário de Andrade. Then, he edited films from different directors and styles, from Cabra marcado para morrer (1984) by Eduardo Coutinho to Dois perdidos numa noite suja (2002) by José Joffily.
In 1980, Escorel directed Ato de violência, based on a real story and in 1984 O cavalinho azul, a film version of the same title play for children by Maria Clara Machado. From the 1990´s decade on, he gave a new impulse to his career as a documentary filmmaker, of which could be highlighted his historic Trilogy: 1930. Tempo de revolução (1990), 1932. A guerra civil (1993) and 1935. O assalto ao poder (2002). He was also editor of Achados e perdidos (2005) by José Joffily.
In 2005, he returned to film direction to shoot, together with José Joffily, the documentary Vocação do poder, a film about the election campaign of six candidates to Governor in Rio. Also this year he launched the book Adivinhadores de água, containing his chronicles and essay on film. In 2006, he produced the documentary Falo de coração, about alternative ways of political performance in the Northeast Region of Brazil.