“Nuestro objetivo final es nada menos que lograr la integración del cine latinoamericano. Así de simple, y así de desmesurado”.
Gabriel García Márquez
Presidente (1927-2014)

NOTICIA


  • Festival de Cine de Trinidad y Tobago (ttff /15) entrega sus premios y lanza el Mercado y la Base de Datos de Cine Caribeño

    La película Dólares de arena, dirigida por Israel Cárdenas y Laura Amelia Guzmán, que cuenta la tierna historia de una mujer francesa que establece una relación afectiva con una joven dominicana, ganó el premio al Mejor Largometraje de Ficción de la edición 2015 del Festival de Cine de Trinidad y Tobago (TTFF / 15).

    El premio al Mejor Largometraje Documental fue para Casa Blanca, de Aleksandra Maciuszek, una coproducción cubano-mexicana-polaca, que se acerca a la experiencia de una anciana que cuida a su hijo de mediana edad con síndrome de Down, mientras trascurre el día a día de la vida en La Habana.

    Casa Blanca recibió también una mención especial por sus méritos artísticos de parte del jurado que otorga el Premio a los Derechos Humanos de Amnistía Internacional.

    En la competencia de cine de Trinidad y Tobago, Trafficked, de Sean Hodgkinson, la historia de  tres amigos de vacaciones que se convierten en mulas de la droga, recibió el premio al Mejor Largometraje de ficción; mientras que Re-percussions: An African Odyssey, de Kim Johnso, sobre los intentos de popularizar el instrumento nacional de Trinidad y Tobago en Nigeria, ganó el premio al Mejor Largometraje Documental.

    La recién concluida edición del festival presentó además la Base de Datos de Cine Caribeño y el Mercado de Cine Caribeño. El premio al mejor proyecto en la primera edición del Mercado de Cine Caribeño (Caribbean Film Mart) fue para Kidnapping Inc, proyecto de ficción haitiano, dirigido por Bruno Mourral, y producido por el propio Mourral, Gaethan Chancy y Raoul Peck.

    Emilie Upczak, Directora Artística del ttff, reflexionó sobre la importancia de este momento al decir: “Hoy estamos de parto en la Industria de Cine del Caribe." Reconoció al Programa Cultural de la  ACP quien cofinanció ambos proyectos junto a la Unión Europea (Fondo Europeo de Desarrollo), implementado por el Grupo de Estados de la ACP.

    El Mercado de Cine crea un espacio para que los profesionales de la industria cinematográfica internacional conozcan quince proyectos en desarrollo del cine del Caribe, y participen en una serie de eventos y actividades con el objetivo de conseguir el financiamiento, producción y distribución de los mismos. Los 30 profesionales participantes proceden de toda Europa, América Latina y los EE.UU.

    "Recibimos más de 100 proyectos y quedamos muy gratamente sorprendidos", dijo Upczak. "Seleccionamos aquellos proyectos que creímos que representan las mejores voces del Caribe en este momento. Estoy  segura de que en los próximos tres o cinco años todos proyectos de este Mercado de Cine serán realizados."

    "También me gustaría agradecer a los 30 profesionales de la industria que han tenido el coraje y la visión de involucrarse en este nuevo movimiento", añadió. "Realmente apreciamos que hayan asumido el riesgo de venir aquí; espero realmente que los hagamos sentir orgullosos."

    El ttff también dio a conocer la Base de Datos de Cine Caribeño, un sitio web de largometrajes independientes del Caribe, ficciones, documentales y películas experimentales, realizadas entre el año 2000 y la actualidad. La Base de Datos también incluye una selección de filmes clásicos del Caribe. Una lista de recursos cinematográficos, una página de Mujeres Cineastas del Caribe y enlaces a otros festivales de cine, comisiones fílmicas y escuelas de cine de la región. La información se ofrece en los tres idiomas principales de la región inglés, español y francés.

    La Base de Datos de Cine Caribeño y el Mercado de Cine Caribeño se implementan en asociación con la Fundación Global Democracia y Desarrollo de la República Dominicana, la Asociación para el Desarrollo de la Práctica y Arte Cinematográficos de Guadalupe, el Festival Regional e Internacional de Cine de Guadalupe, y la Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano de Cuba.

    Top prizes at ttff/2015 and launch of the Caribbean Film Mart, Database

    Sand Dollars, the tender story of an elderly French woman in a relationship with a much younger woman from the Dominican Republic, won the Best Fiction Feature prize last evening at the awards ceremony for the 2015 trinidad+tobago film festival (ttff/15).

    Directed by Israel Cárdenas and Laura Amelia Guzmán, the film beat three other films in the official competition to nab the coveted prize.

    The Best Documentary Feature went to Aleksandra Maciuszek’s Casa Blanca, the moving tale of an elderly woman and her middle-aged son who has Down syndrome, as they navigate daily life in Havana.

    Casa Blanca also received a special mention for artistic merit by the Amnesty International Human Rights Prize jury.

    In the Trinidad and Tobago film categories, Sean Hodgkinson’s Trafficked, about three friends on holiday who become drug mules, walked away with the Best Fiction Feature prize, while Kim Johnson’s Re-percussions: An African Odyssey, about attempts to propagate T&T’s national instrument in Nigeria, won Best Documentary Feature.

    The prize for best project at the first ever Caribbean Film Mart went to Kidnapping Inc of Haiti, by Gaethan Chancy, Bruno Mourral and Raoul Peck.

    Launch of the Caribbean Film Mart, Database

    The ttff launched the Caribbean Film Mart (CFM) and Caribbean Film Database last night (September 24), with a reception at HOME in Port of Spain.

    Emilie Upczak, ttff’s Creative Director, shared her thoughts on the moment saying, “Today we are birthing the Caribbean Film Industry.”

    She acknowledged the ACP Cultures+ Programme, which co-financed the project. The project is also funded by the European Union (European Development Fund) and implemented by the ACP Group of States.

    The Film Mart creates a space for international film industry professionals to meet one-on-one with representatives from fifteen Caribbean film projects in development, as well as to participate in a number of group events and activities, all with the aim of getting the films financed, made and distributed. The thirty industry professionals are drawn from across Europe, Latin America and the USA.

    “We had over 100 [applications] and we were really surprised,” Upczak said. “We selected what we think [are] the best of Caribbean voices right now and I feel assured that in the next three to five years that every single project that is in this Film Mart will be made.”

    “I would also like to acknowledge the 30 industry professionals who have had the courage and insight to get involved in a new movement,” she added. “We really appreciate you taking this risk and coming down here and we really hope that we are doing you proud.”

    The ttff also unveiled the Caribbean Film Database, a website of feature-length independent Caribbean fiction, documentary and experimental feature films from 2000 to the present. The Database also includes a selected number of Caribbean classics, contain a bibliography of film resources, a Caribbean Women in Film page and links to other film festivals, film commissions and schools in the region. It is also in three languages: English, Spanish and French.

    The Caribbean Film Mart and Caribbean Film Database are being implemented in association with the Fundación Global Democracia y Dessarollo from the Dominican Republic, the Association for the Development of Art Cinema and Practice in Guadeloupe, the Foundation of New Latin American Cinema from Cuba, and the Festival Régional et International du Cinéma de Guadeloupe.

    Patricia Monpierre of the Association for the Development of Art Cinema and Practice in Guadeloupe said that she was very happy to see the launch of the project.

    “I am very happy tonight because all the team of the ttff are working on this with us. We want to continue to enrich the Database year after year. It’s our Database and we want to contribute to it.”

    She also accentuated the unifying aspect of the database.

    “We make this database online for sharing with everybody because we are one Caribbean—Caribbean English, Caribbean French, Caribbean Spanish, Caribbean Dutch and we have to show to the people of the world that we are one Caribbean.”

    Luis Notario of ICAIC from Cuba echoed her sentiments.

    “I feel in this moment like we are giving birth to something very important. I feel very strongly about the project, the fruit of much collaboration,” he said.

    Notario also highlighted the importance of the CFM.

    “These filmmakers get the support from the Film Mart and are also learning, getting insightful comments that will help them for future films,” he said. “I think that we have a challenge which is also an opportunity and it is also a commitment which is to continue this work, [to see] how we can make [the CFM] sustainable.”

    Upczak also extended heartfelt thanks and acknowledgement to FLOW, the presenting sponsor of the ttff.

    “They started with us when we were only two years old and they have really given us the space to grow and the money to do that and we couldn’t have done it without them.”

    She ended by saying, “I would also like to acknowledge the ttff organising committee. We really are a collaborative team and it would be impossible to do what we do without each one of us.”

    Resumen por: Fidel Jesús Quirós

    (Fuente: Ttfilmfestival.com)


BUSQUEDA DE TEXTOS









RECIBA NUESTRO BOLETIN

APOYO DE
COLABORACION
Copyright © 2024 Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano. Todos los derechos reservados.
©Bootstrap, Copyright 2013 Twitter, Inc under the Apache 2.0 license.